Kultura není na prvním místě výdajů, přesto k ní Češi mají blízko
23.10.2025
Kulturní zážitky dokážou člověka nabít energií, inspirovat i přispět k duševní pohodě. Ačkoli nejsou na prvním místě českých rozpočtů, vztah Čechů ke kultuře je pevný.
Průzkum společnosti Pluxee a agentury Ipsos září 2025 odhalil, jaký vztah máme ke kultuře a jakou roli v něm mohou hrát zaměstnanecké benefity.
Kulturní zážitky: Výjimečné, ale nikoliv pravidelné
Podle průzkumu chodí za kulturou jen několikrát ročně téměř polovina českých pracujících (46 %). Pouze 10 % si dopřává kulturní akce několikrát měsíčně a 24 % jednou měsíčně. Výrazné rozdíly jsou vidět mezi věkovými skupinami: mladí lidé (18–26 let) se kulturních akcí účastní častěji než starší generace.
Za kulturou ano, ale levně
Většina Čechů za kulturu neutrácí vysoké částky. Téměř polovina dotazovaných uvedla, že jejich kulturní rozpočet nepřekročí 500 Kč měsíčně. Jen 4 % Čechů vynaloží měsíčně více než 2000 Kč. Rozhodující roli hraje věk, velikost města i výše vzdělání.
Jaké kulturní aktivity Čechy nejvíce lákají?
Největší oblibě se těší koncerty a festivaly (64 %) a kino (63 %). Divadlo, opera a balet oslovují 38 % a výstavy či galerie pak jen 29 %. Mladší lidé preferují moderní formy zábavy, zatímco starší generace častěji volí tradiční kulturní formy.
Benefity jako klíč k dostupnější kultuře
Kulturní zážitky nejsou jen volnočasovou aktivitou, ale i nástrojem k obnově sil a mentální rovnováhy. Z průzkumu vyplynulo, že pouze 7 % zaměstnanců pravidelně využívá benefity na kulturu a 22 % občas. Až 46 % respondentů tuto možnost nemá vůbec. To je škoda.
Kulturní benefity mohou být pro firmy silným nástrojem pro podporu well-beingu. Lze je využít například na Signal Festival nebo do divadel jako Kalich, které evidují výrazný nárůst plateb benefitními kartami.
Co to znamená pro zaměstnavatele?
Firmy, které otevřou kulturní benefity svým lidem, přispívají nejen ke zdraví a pohodě svých týmů, ale i k jejich loajalitě. Podle dat by 85 % respondentů rádo využívalo benefity právě na kulturu. Nabídka vstupenek na koncerty, do kina nebo divadla může být drobným benefitem s velkým dopadem.
Hledejte nové cesty, jak motivovat své zaměstnance. Kulturní benefity jsou jednou z nich.