Jaký je váš dotaz?
Časté dotazy k našim benefitům a produktům Pluxee pro naše partnery, zaměstnance a zaměstnavatele.
Co potřebuji k akceptaci Gastro?
Pokud máte zájem přijímat Pluxee digitální benefity na stravování je nezbytné mít uzavřenou platnou smlouvu o přijímání karet Gastro. Pro akceptaci potřebujete standardně funkční platební terminál, který akceptuje platební karty. Karty mohou být použity k placení na běžných platebních terminálech vybraných bank. V případě, že nemáte k dispozici terminál, můžete využít možnosti akceptace karet Gastro také v Partnerském portálu Pluxee v záložce online platby. Pro přijímání digitálních stravovacích benefitů je k dispozici také mobilní aplikace E-platba, která je dostupná pro zařízení s operačním systémem Android a NFC systémem skrze obchod Google Play. Více o aplikaci naleznete ZDE.
Co dělat, když bude Gastro karta zamítnuta?
Je možné, že zákazník nemá na kartě dostatek prostředků k úhradě. V tomto případě je problém na straně uživatele. Zákazník nemusí mít na Multibenefit nahranou stravenkovou kartu.
Vždy zkuste transakci zopakovat. Pokud se nezdaří bezkontaktní platba, zkuste provést platbu kontaktním způsobem. Zároveň zkuste očistit čip na kartě a ověřit funkčnost terminálu. Případné přetrvávající nefunkčnosti, prosíme, nahlaste na partner.cz@pluxeegroup.com nebo na Zákaznickou linku 233 113 435.
Do kdy můžu předložit poukázky k proplacení?
Stravenky Gastro můžete předložit k proplácení do 31. 1. roku následujícího po skončení platnosti stravenky (pokud tedy chcete proplácet stravenky s platností do 31. 12. 2023, je nutné stihnout doručení k nám na centrálu nebo některé ze Zákaznických center nejpozději 31.1.2024).
Při zasílání nebo předkládání poukázek dvou různých emisí (ročníků) není nutné od sebe zásilky nijak oddělovat ani srovnávat poukázky podle jednotlivých roků platnosti. Podoby aktuálně platné emise stravenek naleznete ZDE.
Jak mám aktivovat platební terminál?
Pokud máte platební terminál banky podporující Gastro, aktivujeme vám jej automaticky po uzavření smlouvy o akceptaci karet Gastro. Pokud máte platební terminál Pluxee, postupujte při aktivaci dle návodu, který vám zašleme spolu s terminálem po uzavření smlouvy o akceptaci karet Gastro. V případě technických problémů se obraťte na infolinku pro řešení technických problémů uvedenou na vašem platebním terminálu. Po aktivaci platebního terminálu můžete začít akceptovat karty Gastro a stravenkové benefity nahrané na kartách Multibenefit.
Platební terminál jsem aktivoval. I tak ale odmítá akceptovat první transakci kartou. Jak mám postupovat?
Stačí, když na platebním terminálu provedete běžnou denní uzávěrku platebních operací, nebo budete opakovat odmítnutou transakci. Díky těmto operacím si terminál stáhne aktualizaci softwaru. Pokud potíže přetrvávají, kontaktujte telefonní číslo uvedené na terminálu nebo napište e-mail na partner.cz@pluxeegroup.com. O případné výměně terminálu je nutné vždy informovat Pluxee.
Jak aktivovat kartu Gastro, Flexi nebo Mutlibenefit?
Karta se aktivuje automaticky při první platbě, která musí být provedena kontaktním způsobem (tj. zasunutím karty do platebního terminálu). Během této první platby si také nastavíte a zvolíte svůj čtyřmístný PIN.
U karty Multibenefit je nezbytné aktivovat kartu Gastro i Flexi samostatně.
Pokud vám karta dorazila poštou na soukromou adresu, je nezbytné před prvním použitím potvrdit její převzetí ve vašem Pluxee účtu. Postup naleznete v části "Jak nastavit kartu Multibenefit (s doručením na domácí adresu zaměstnance) pro první platbu?" Bez tohoto kroku není možné provést první aktivační platbu.
Jak probíhá platba kartou?
Platba kartou probíhá podobně jako u běžných platebních karet.
Samostatné karty Gastro a Flexi:
Můžete platit kontaktním (zasunutím do terminálu) i bezkontaktním způsobem, stejně jako se svou bankovní kartou.
Karta Multibenefit s oběma kartami:
Kartou Gastro pro stravování můžete platit kontaktním i bezkontaktním způsobem. Platby kartou Flexi pro volnočasové aktivity jsou možné pouze kontaktním způsobem (zasunutím do terminálu).
Při první platbě novou kartou nebo kartou, u které došlo ke změně PINu, je vždy nutné platit kontaktním způsobem. Během této platby si nastavíte svůj nový PIN.
Co když zapomenu svůj PIN ke kartě?
Pokud zapomenete svůj PIN, můžete provést reset PIN kódu buď přes Pluxee Účet nebo mobilní aplikaci Pluxee Účet. Následně si na platebním terminálu při dalším placení kontaktním způsobem (tj. zasunutím karty do platebního terminálu) nastavíte nový PIN kód. Stejný postup platí i v případě změny PIN kódu.
Při první kontaktní platbě si zvolíte čtyřmístný PIN a nastavíte ho pro každou kartu zvlášť. Můžete si vybrat stejný nebo různý PIN pro obě karty, jak vám vyhovuje.
Pamatujte, že v případě karty Multibenefit se reset PIN i nastavení PIN kódu provádí pro každou kartu (Gastro/Flexi) zvlášť.

Do kdy musím utratit elektronické stravenky, aby mi nepropadly? A kde zjistím jejich platnost?
Platnost elektronických stravenek je až 16 měsíců.
- Prostředky nabité od 1. 1. do 31. 8. platí vždy do konce téhož roku.
- Prostředky nabité od 1. 9. do 31. 12. platí do konce následujícího roku.
Při transakcích kartou se vždy automaticky čerpají nejstarší prostředky na účtu.
Informaci o konci platnosti svých elektronických stravenek naleznete v detailu účtu „Stravování“ ve vašem Pluxee Účtu nebo v mobilní aplikaci Pluxee Účet v záložce „Info“ účtu Stravování.
Jaké změny se připravují na stravence? Dojde k zastropování na nějaké částce z pohledu daňové výhodnosti na straně zaměstnavatele a zaměstnance?
Zaměstnavatel bude mít nově možnost vykázat v daňových nákladech celou hodnotu příspěvku. Nicméně hodnota příspěvku přesahující zákonný limit bude představovat příjem zaměstnance podléhající zdanění i pojistnému.
Jak se změní daňový režim, pokud zaměstnavatel poskytuje příspěvek na stravování převyšující zákonný limit?
Částka nad stanovený limit bude na straně zaměstnance podléhat zdanění a pojistnému.
Jaké ustanovení v návrhu přesně ruší povinnost zaměstnance se podílet 45 % na příspěvku na stravenku?
Ani dnes nic neukládá zaměstnanci povinnost podílet se 45 % příspěvkem na stravence, tzn. tato povinnost se neruší. Spoluúčast vyplývá z praktického přístupu, kdy zaměstnavatel mohl do daňových nákladů účtovat jen 55 % hodnoty a nechtěl přispívat ze zisku po zdanění. Toto pro zaměstnavatele ale nově odpadá, na vrub daňových nákladů bude moci vykázat plnou hodnotu příspěvku.
Jaké všechny změny se navrhují v souvislosti se stravováním v rámci konsolidačního balíčku?
Sjednocují se podmínky pro stravenku, stravování v závodní jídelně i stravovací paušál. A to jak na straně zaměstnavatele, tak i na straně zaměstnance. Zavádí se limit pro osvobození na straně zaměstnance ve výši 70 % vyšší sazby stravného pro zaměstnance státní organizace. Na straně zaměstnavatele nově bude moci plnou hodnotu stravování vykazovat v daňových nákladech.
Podle jakých pravidel máme postupovat, pokud nahráváme stravenky za prosinec až v lednu 2024?
Přechodné ustanovení k zákonu o daních z příjmů uvádí, že v takovém případě postupujete ještě podle pravidel roku 2023.
Podle jakých pravidel máme postupovat, pokud zaměstnanec bude body v cafeterii přidělené v roce 2023 čerpat až v roce 2024?
Přechodné ustanovení k zákonu o daních z příjmů uvádí, že na takové čerpání je potřeba aplikovat již nová pravidla.
Pokud státní firmy nebudou mít dostatek prostředků z FKSP na stravenky, mohou finanční prostředky brát i z jiných zdrojů? Z provozu nebo z jiných položek?
Přednostně může organizace hradit příspěvky na stravování na vrub hlavních provozních nákladů, a to až do zákonného limitu.
Pokud jako zaměstnavatel přispívám zaměstnancům na stravování formou paušálu, může na tento příspěvek zaměstnanci sáhnout případná exekuce?
Podle exekučního zákona ano. V zákoně je přesně specifikováno, co se zabavit nesmí a stravovací paušál v tomto výčtu nefiguruje.
Zaměstnancům poskytujeme stravenkový paušál v hodnotě 100 Kč. Zároveň máme v jídelně automat na jídlo, kde je cena ze 30 % dotovaná zaměstnavatelem a kdo chce, může si jídlo zakoupit s touto slevou. Je nutné nějak daňově řešit jídlo v automatu?
Pokud poskytujete stravovací paušál v hodnotě 100 Kč a zároveň dotujete jídlo z automatu, pak hodnota stravovacího paušálu a hodnota dotace vstupují společně do limitu a v případě překročení limitu 116,20 Kč v rámci jedné směny je potřeba zaměstnanci rozdíl dodanit (a zpojistnit).
V závodní jídelně poskytujeme oběd bývalým zaměstnancům v důchodu a přispíváme jim 90 Kč za oběd. Musíme tuto částku danit? Musí být odvedeno sociální a zdravotní pojištění? Pokud ano, z jakého příjmu se to strhává, když důchodce nemá příjem?
Bohužel dle legislativy platné od 1.1.2024 i zvýhodněný oběd představuje pro důchodce bývalého zaměstnance příjem ze závislé činnosti. Vzhledem k tomu, že není splněná podmínka pro osvobození od daně (výkon práce minimálně 3 hodiny), je potřeba odvést za důchodce bývalého zaměstnance daň z příjmu a v prvním roce po odchodu do důchodu také sociální a zdravotní pojištění. Vzhledem k tomu, že zvýhodněný oběd představuje nepeněžní příjem, je potřeba na straně zaměstnavatele tuto výhodu „nabrutovat“ a odvést tak za zaměstnance daň i pojistné. Tyto náklady nejsou na straně zaměstnavatele daňově uznatelným nákladem.
Z loňského roku nám zůstaly ve FKSP finance. Můžeme za ně nakoupit stravenky? Budou se započítávat do limitu?
Pokud stravenky zakoupíte letos, je potřeba k nim přistupovat podle aktuálně platné legislativy pro rok 2024, tj. je nutno dodržet podmínky 55:45, přičemž z 55 % lze vykazovat na vrub rozpočtových nákladů a až do zbývajících 45% můžete přispívat z FKSP. Dále platí, že příspěvek od zaměstnavatele do částky 116,20 Kč za pracovní směnu je osvobozený od zdanění, hodnota nad tento limit bude podléhat zdanění (a pojistnému).